יום שלישי, 23 באוקטובר 2012

מה המשפחה שלו אשמה?


בס"ד                                                                                      ז במרחשוון תשע"ג


אחד ההסברים, הן להשתקה ולטיוח של החברה והן לשתיקה של הנפגעים ותומכיהם כלפי פגיעות מיניות, הוא: מה המשפחה שלו אשמה? יש לו אישה יש לו ילדים, אמא. איך אתה יכול להרוס משפחה? טוענים כלפי המפרסם.
עד כמה צריך להתחשב במשפחתו של אנס או של פוגע, אם בכלל?
מה התורה אומרת על כך?
בספר ויקרא (כ, ד –ה) התורה מתייחסת לשאלה הזו במפורש:
"וְאִם הַעְלֵם יַעְלִימוּ עַם הָאָרֶץ אֶת עֵינֵיהֶם מִן הָאִישׁ הַהוּא בְּתִתּוֹ מִזַּרְעוֹ לַמֹּלֶךְ לְבִלְתִּי הָמִית אֹתוֹ: וְשַׂמְתִּי אֲנִי אֶת פָּנַי בָּאִישׁ הַהוּא וּבְמִשְׁפַּחְתּוֹ וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ וְאֵת כָּל הַזֹּנִים אַחֲרָיו לִזְנוֹת אַחֲרֵי הַמֹּלֶךְ מִקֶּרֶב עַמָּם"
למקרא הדברים עולה השאלה שנשאלה בכותרת: מה המשפחה שלו אשמה?
התלמוד במסכת שבועות (לט, א) מביא את דברי רבי שמעון בן יוחאי, אבי חכמת הנסתר. נקדים ונאמר, רבי שמעון בן יוחאי הוא לא רק מי שחיבר את ספר הזהר, אלא גם מי שדורש את טעמי המקראות, ומי לדידו מעשה נטול מחשבה הוא חסר ערך – "דבר שאינו מתכוון – מותר". הוא רואה את העומק שבעומק. אותו רבי שמעון  שואל את השאלה המתבקשת:
"אם הוא חטא משפחתו מה חטאת"?
מדוע הבורא מעניש את המשפחה בעוונו של יחיד. תשובתו:
"לומר לך: אין לך משפחה שיש בה מוכס שאין כולה מוכסין , ו(אין לך משפחה) שיש בה לסטים שאין כולה לסטים. מפני שמחפין עליו".
כשמסתכלים במבט שטחי זה נראה כאילו המשפחה היא קרבן. כאשר אתה בוחן את הדברים לעומק, אומר רשב"י, המשפחה היא מעגל התמיכה הקרוב של החוטא.
אם בדברי רבי שמעון בן יוחאי זה נראה פירוש דרשני של הפסוק, הרי שמפרשי הפשט אמצו את הרעיון הזה והסבירו כך את פשט הכתובים. רבי אברהם אבן-עזרא, בפירושו, כותב: "כי עם הארץ יעלימו עיניהם בעבור שהם ממשפחתו". הציפייה להוקיע את החטא, אינה רק ציפייה מבית הדין. היא ציפייה גם מהמשפחה הקרובה. כאשר למשפחה יש מהלכים בבית הדין, והיא דואגת להשתקה וטיוח, היא תיענש על כך. כך כותב גם רבי עובדיה ספורנו בפירושו לתורה: "כי לא תהיה העלמת עיני עם הארץ זולתי מיד משפחתו המחזיקים בידו (=התומכים בו)".
קשה לפוגעים להמשיך במעשיהם ללא מעגלי תמיכה. המשפחה בדרך כלל יודעת על מעשיו של הפוגע. וודאי שהידיעה קיימת כאשר מדובר בפגיעה בתוך המשפחה, אך על פי רוב, גם כאשר מדובר בפגיעה מחוץ לה. השתיקה ושמירת הסוד מאפשרים לפוגע להמשיך במעלליו. בפועל, המשפחה היא מעגל התמיכה הגרעיני של הפוגע. האינטרס של בני המשפחה ברור, אבל המחיר, הן למשפחה עצמה והן לפוגע גבוה.
כשאתם מפרסמים פגיעה מינית אתם פועלים לטובת משפחתו של הפוגע. אם המשפחה תמנף את הפרסום, היא תוכל לצאת ממלכוד שמירת הסוד שבו היא נמצאת. אם היא תבחר להמשיך ולתמוך בפוגע, הרי היא שותפה לפשע, ולאשמה, ובמקרה כזה – כן, גם המשפחה אשמה.

שלכם
אודי


2 תגובות:

  1. קשה ותובעני אך נכון מאד

    השבמחק
  2. הערב נחשפתי לניוזלייטר בשם שכ"מ אחד -ר"ת: שורדות כותבות מנסיונן. הניוזלייטר יוצא לאור ע"י עורכת חרדית המתמודדת עם פוסט טראומה מאז הפגיעה בה. זו ההזדמנות שלנו לתת שכם, לחזק' לשתף וביחד להוביל לשינוי.
    על מנת לקבל את הניוזלייטר, יש לפנות במייל לshecem1@gmail.com

    השבמחק