יום חמישי, 27 בספטמבר 2012

מודעות זרחניות חסרות כיסוי


בס"ד, יא בתשרי תשע"ג


זה קרוב לחודשיים מתפרסמות בלוחות המודעות של בתי הכנסת בירושלים ובמקומות נוספים מודעות זרחניות גדולות על שיחות ושיעורים של הרב מוטי אלון. מעגל התומכים שלו דואג להדביק את המודעות האלה בכל אתר ואתר.
בדיונים פנימיים בין רבנים נידונה השאלה האם כדאי להביע מחאה גלויה כנגד המודעות האלה, או שמא המחאה הגלויה רק תיצור תגובת נגד רעשנית יותר.
הדעה הרווחת, ואני מסכים איתה, היא  שאין טעם לצאת למלחמות רבנים. זה לא אפקטיבי. הצד השני תמיד יחזיר בעוצמה רעשנית, בפרט אם יש לו מה להסתיר.

אבל ישנה נקודה אחת שאני חייב להתייחס אליה. עצם ההכרה ברב אלון כרב חשוב (הדיוטות מניחים בטעות שלפי גודל המודעה הזרחנית כך גודלו של הרב ששמו רשום עליה) מוחקת את הנפגעים. כאן יש לקהילה, או למגזר תפקיד חשוב, שכן "משהוכר בפומבי שאדם נפגע, שומה על הקהילה להטיל אחריות לפגיעה, ולתקן את הנזק. שתי התגובות האלה – הכרה ותיקון המעוות – הכרחיות לשיקום הרגשת הסדר והצדק של הנפגעים" (הרמן, "טראומה והחלמה" עמ' 92).
אני יכול להניח שתחושות העוול וחוסר הצדק של הנפגעים בעקבות חזרתו של מי שפגע בהם לתפקוד רגיל מתעצמות. ועל כן תפקיד הקהילה, במקרה זה קהילת הרבנים, להחזיר להם את האמון בעולם, ואת תחושת הצדק והסדר.

אני רוצה לומר בהקשר הזה שני דברים:
ראשית, להערכתי רוב רובם של הרבנים אכן מכירים בצורה חד משמעית בטראומה שחוו הנפגעים של הרב אלון. מידי פעם נשמעים קולות שונים של רב כזה ואחר שנמצא כבר בגיל או בחוג שבו לא מחליפים אג'נדות, וקשה לו לוותר על תפיסת העולם שהתגבשה אצלו, ש"בציבור שלנו אין פגיעות מיניות", אך זו אינה התפיסה הרווחת. הסיבה לכך שהדברים אינם נאמרים בריש גלי היא, כאמור, טקטית.
שנית, כל אחד יכול להבין שהצורך של מעגל התומכים של הרב אלון ליצור לגיטימציה מלאכותית, באמצעות מודעות זרחניות גדולות חסרות כיסוי ממשי, מעיד על היעדר לגיטימציה אמתית מצד הציבור.
כך שכמות המודעות האלה אינה מעידה על כמות התומכים ברב אלון, אלא יותר על כך שישנם כמה משוגעים לדבר.

שלכם
אודי

11 תגובות:

  1. כל עוד לא הוכחו הדברים אין אשמים,ואם הרב היה אשם אז מזמן הוא היה בכלא.

    השבמחק
    תשובות
    1. מוריה את צודקת וכל הכבוד לך על האומץ להדוף את כל צבועי הפוליטיקלי קורקט שכאן.

      מחק
  2. מוריה, את באמת חושבת שכל הפושעים במדינה נמצאים בכלא?‏ אם כך איך עדיין יש פשע ברחובות? בכל מקרה, לעניות דעתי הנושא כאן הוא לא אם אלון פגע או לא פגע, אלא העלאת התחושות של נפגעים כאשר הפוגע חי את חייו בשמחה ובטוב לבב בעוד הנפגעים לא מצליחים לחזור לתפקוד יומיומי. על זה המגזר שלנו צריך לתת את הדעת.

    השבמחק
  3. התגובה של מוריה מבטאת את מה שיקרה בגדול כשהרב אלון יזוכה במשפט בגלל בעייתיותם של העדים. הבזיון האמיתי הוא שהרב הורחק על ידי פורום תקנה בגין יחסי מין הומוסקסואליים עם בגירים - לא עבירה פלילית ולכן לא יועמד על כך לדין, אבל כשמדובר באדמור אילון כנראה שגם לא מדובר בעבירה הלכתית...

    השבמחק
  4. אתה טוען שתי טענות:
    א. אם הרב אלון יזוכה אנשים יהיו בטוחים שהוא זכאי והוא יהפוך להיות משהו בסדר גודל של הרב הראשי.
    ב. פורום תקנה הרחיק את אלון לא בגלל פגיעה מינית, אלא בגלל העדפותיו המיניות.

    אענה על שתי טענותיך.

    ככלל, אני מאמין תמיד לנפגעים. סקרים שעשתה המשטרה לגבי שיעור תלונות השווא בתחום הפגיעות המיניות תומכים בבחירה שלי, להאמין לנפגעים. ברור שרוב האנסים אינם מורשעים בדין. ראה לדוגמה את הפרשה הנוראית בשכונת נחלאות בירושלים, שם נגד חלק מהפדופילים כלל לא הוגש כתב אישום. למעשה הסטטיסטיקה מדברת על 1% מהאנסים שמורשעים. מי שרוצה בעקבות זיכוי להאמין בחפותו של הנאשם, זכותו. זה סוג האנשים שמאמינים שראשי הפשע המאורגן צחים כשלג, וההוכחה לכך היא שהם אינם יושבים בכלא.

    לגבי הטענה השנייה, צריך להבחין בין שני תחומים - פגיעה מינית, והעדפה מינית. פגיעה מינית היא מעשה מיני שבו רצונו, כבודו ודמותו של הנפגע נרמסים על ידי הפוגע. זוהי התנהגות מינית לא חוקית שהתרחשה א) נגד רצון הנפגע, ללא הסכמה ב) או בדרך תוקפנית ג) נצלנית ד) או מאיימת. זה יכול להיות פגיעה לצורך מערכת יחסים הומוסקסואלית או לצורך מערכת יחסים הטרוסקסואלית. פגיעה היא פגיעה.
    פורום תקנה בהגדרתו דן בפגיעות מיניות שנעשות תוך ניצול סמכות. הוא אינו דן בתחום של העדפות מיניות. הרב אלון הורחק מתוך חשש אמיתי שיפגע בצעירים נוספים שיבואו להתייעץ עמו מבלי שיכירו את הדפוס הפוגעני הזה. פורום תקנה שילם מחיר כבד עבור הגילוי, מפני שמעגל התמיכה של הרב אלון מורכב לא רק מאנשים שומרי חוק. השאלה מה הייתה מטרת הפוגע בפגיעתו היא משנית לגמרי במקרה הזה.

    השבמחק
  5. אפשר להזכיר כמה זמן לקח עד שמשה קצב נכנס לכלא ? שנים על שנים עד שנגמרו הערעורים והארכאות. אני לא מתיימרת לדעת מי זכאי ומי אשם, אבל גם אני מאמינה לנפגעים, כיוון שאני לא רואה איזה אינטרס יכול להיות להם לשקר ולפגוע. הכי קל לפקפק בפורום תקנה, בעדים, בבתי המשפט, לא להתמודד עם האפשרות שהתקיימה עבירה.
    ולאנונימי7, אם הוא קיים יחסי מין עם תלמידים בישיבה שלו, גם אם בגירים, מדובר בניצול יחסי מרות והדבר אסור על פי החוק, בדומה ליחסי מפקד-פקוד או מורה-תלמיד.

    השבמחק
  6. "אני מאמין תמיד לנפגעים" - תסלח לי, כבוד הרב, אבל זה משפט מטופש שחותר תחת העקרונות הכי בסיסיים של צדק, הלכה, דמוקרטיה ויושר.
    אפילו אם תשעים אחוז שהוא עשה משהו בעייתי עדיין יש עשר אחוז שהוא זכאי. פורום תקנה נכשל בלספק הוכחות (הקלטה של הודאה בעבירה, חתימה של הרב אלון על מסמך הודאה). זכותך להאמין למי שאתה רוצה, לא זכותך לכתוב עליו בלי להגיד "לכאורה".

    השבמחק
    תשובות
    1. אין צורך בתארים ("כבוד הרב", שזה כמובן הקדמה לכך שזה משפט מטופש).
      לשאלתך, שתי תשובות בדבר:
      א. במקרה הספציפי של הרב אלון ישנם לפחות שני עדים למעשים, ומאחר שהתורה מצווה אותנו להאמין לשני עדים, גם אם אני רוצה להאמין לרב אלון עצמו, אסור לי.
      ב. כשאני אומר שאני מאמין לנפגעים, הכוונה היא שאין ספק שהחברה צריכה להגן על עצמה מפני הפוגעים, ולתמוך בנפגעים. זה עדיין לא סותר את "חזקת החפות", שנאמרה בהקשר לשאלה האם האנס או הפוגע ייכנס לכלא, או יוענש באופן אחר. לעניין העונש, כל אדם הוא בחזקת חף מפשע ולא ייכנס לכלא, עד שלא תוכח אשמתו, על פי דיני הראיות של המשפט הפלילי.

      מחק
  7. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  8. התורה מצווה להאמין לשני עדים אם הם העידו בפני בית דין ועברו חקירה צולבת שמאמתת לחלוטין את מה שהם אומרים. מכיוון שפורום תקנה לא תיפקד כבית דין, לא גבה עדויות, ולא נקט בשיטות מודרניות של חקירה וכו. המשטרה כעת חוקרת ועוד לא נגמר ההליך כך שבינתיים אתה לא מצווה להאמין לאף אחד , זכותך, כמובן, להאמין למי שאתה רוצה אך חובתך להכיר בזכותם של אחרים לסרב להאמין כל עוד לא הוכח דבר.

    השבמחק
  9. לגבי הזכות לא להאמין עד שלא הסתיים ההליך הפלילי, כבר כתבתי שאין לי בעיה עם זה. אני רק תוהה לגבי התבונה של מי שנוהג כך.
    לגבי הצורך בדרישה וחקירה של העדים בהקשרים שאני מדבר עליהם, אתה לא צודק. עיין היטב בפתחי תשובה, אבן העזר, סימן יא ס"ק טז.

    השבמחק