יום שישי, 7 ביוני 2019

קריאה להתגייס לסייע לתביעה האזרחית של נפגעות "הרב שיינברג"

בס"ד                                                                                                             ח סיוון תשע"ט 11.6.2019

קריאה להתגייס לתביעה הנזיקית של נפגעות "הרב שיינברג"

אני רוצה להסביר מהי המשמעות של תביעה אזרחית - נזיקית, על ידי קרבנות אלימות מינית, ומדוע ראוי להתגייס לטובת מי שנפגעו על ידי עזרא שיינברג, שהתחזה לרב, מקובל ופועל ישועות בצפת, ועכשיו מרצה תקופת מאסר.
כאשר יהודית שילת אומרת שזה יכול לקרות לכל אחת, חלקכם מרימים גבה; הרמת גבה שבעקבותיה הנפגעות נדרשות להיאבק על תדמיתן, כמי שאינן נשים פתיות. ובכן, הן נשים חזקות. אולם צריך להכיר את מנגנוני הציד של האנסים. הללו נחנו באינטואיציות חייתיות, ללכוד את הקרבן בדיוק במקומות החלשים שלו. אם מדובר באנס-פסיכולוג, הוא לוכד את הקרבן באמצעות תהליכי ההעברה וההעברה הנגדית (זומר, 1999), אם מדובר בראש ישיבה תיכונית, הוא לוכד את הקרבן באמצעות הסמכות, כללי המשמעת, והמוטיבציה של התלמיד להצליח בישיבה. אפילו בסצנת המועדונים מנצלים האנסים את הצורך הרגשי של הקרבנות להיות חלק מן העניין. גם רבנים-אנסים יודעים ללכוד את קרבנותיהם באמצעות איומים כאלה ואחרים, אמונות, מוטיבציה רוחנית וסם אונס. כן, זה יכול לקרות לכל אחת, בשדה שלה...
אוסיף כי בכל מקרה, הקרבנות נדרשים להיאבק על ההכרה. מילר והולשטיין, Holstein, 1990) & (Miller מסבירים כי "קרבנות" אינה מוגדרת רק על ידי העובדות. העובדה שמאן דהו ניזק כתוצאה מעבריינות פלילית אינה הופכת אותו מידית ל"קרבן עבירה", לפחות לא כעובדה חברתית. אחרי העוול שנעשה לו, הקרבן נדרש עוד להיאבק על הכרה, מפני שהשאיפה האוניברסלית, שלא להביט ברוע, חזקה דייה כדי ליצור תגובה אינטואיטיבית של התעלמות מהקרבן וצרכיו.
קתלין דלי, Daly, 2014)), מונה חמישה אינטרסים של צדק, של קרבן עבירת מין. "אינטרסים" במובחן מ"צרכים פסיכולוגיים" של קרבן עבירת מין, שאינם לדעתה עניין למשפט ולצדק. מאבקו של הקרבן הוא לשם השגת מרכיבי הצדק הללו, הנחוצים לו כאוויר לנשימה. האינטרסים הם:
1. השתתפות בהליך. לקרבן יש אינטרס להיות שותף, להבין באיזה שלב נמצא ההליך הפלילי, מהן הדרכים שבהן מתכננות הרשויות לקדם את הטיפול בו, וכן הלאה.
2. קול. לקרבן העבירה יש אינטרס שקולו יישמע, שהוא יוכל לספר את הסיפור מנקודת ראותו, ולדווח כיצד הטראומה השפיעה עליו. זוהי דרך משמעותית שבה יכול הקרבן לקבל הכרה ציבורית. הקול קשור גם לאמירת "האמת", בהנחה שגרסת העבריין תיטה להכחשת העבירה. 
3. אישור. לקרבן יש אינטרס שהרשויות או השומעים יאשרו את היותו קרבן, ואת העובדה שנעשתה כלפיו עבירה. באופן כזה הקרבן פורק מעל כתפיו מעט ממשא האשמה.
4. הצדקה. הדרישה להצדקה היא בשני מובנים. ראשית, הכרה של הרשויות בכך שמה שעשה העבריין הוא אכן עבירה. שנית, הכרה בצדקתו של הקרבן, ובעוול שעשה העבריין, מצד בני משפחה, קהילה וגורמים משפטיים. הציפייה של הקרבן היא לגינוי העבירה, ולהוקעת העבריין. יש לקרבן אינטרס שלהצדקה יהיה ביטוי מעשה, לדוגמה: התנצלות, הנצחה, סיוע כספי.
5. הטלת אחריות על העבריין. לקרבן יש אינטרס שהעבריין ייקח אחריות פעילה על העוול, וישלם על מעשיו (Stenning, 1995). זה יכול לבוא לידי ביטוי באמצעות הבעת ביטויים כנים של צער וחרטה של העבריין, והשלמה עם הגינוי או הסנקציה נגדו.
במחקריה עומדת דאלי (2002, 2011, 2014) על המציאות שבה מתקשות הרשויות להתמודד באופן אפקטיבי עם צורכי נפגעי עבירות מין, ומנסה לאתר פרקטיקות של צדק אשר תענינה לאינטרסים של הקרבנות.
כאשר מדובר על עשיית צדק כלפי הקרבנות, טוענת עוד דאלי, יש לשים לב להקשר. בחברה שאינה מאורגנת באופן הדוק. ההקשר הפוליטי, הכלכלי והיכולות המשפטיות משמעותיים בהפעלת מנגנוני צדק. כך לדוגמה, במחקר אודות 19 מקרים של תלונות על תקיפה מינית שהוגשו כלפי אנשים הנמצאים בעמדות שלטוניות, נמצא שרובן זכו להתעלמות ולהשתקה (Daly, 2014). 
הקרבנות של מי שמכונה "הרב שיינברג" נאבקות עכשיו על הכרה מצד הרשויות. בהליך הפלילי הן קבלו כתף קרה מהפרקליטות, כאשר זו כפתה עליהן עסקת טיעון בניגוד לרצונן. עסקת טיעון איננה הכרה בעוול. כשמה כן היא – "עסקה". תפקידו החברתי של בית המשפט הוא להכיר בעוול, ולשקף את ההכרה באופן ממשי. לעת עתה הן לא זכו להשתתף בהליך, קולן מושתק, הן זכו לאישור חלקי בלבד מצד הרשויות. השתתפות במאבקן אינו רק סיוע כלכלי, אלא בעיקר הכרה בצדקתן, בעוול שנעשה להן, והוקעת העבריין, האנס המכונה "הרב שיינברג". האינטרס החמישי – לקיחת אחריות מצד העבריין, הוא כנראה לא בר השגה. חרטה אמתית של עבריין מין היא נס נדיר. אך אנו יכולים לחפות על התנכרותו של הפושע באמצעות התגייסות למען הנפגעות, בהצהרות ובמעשים. לכן אני קורא לכם להשתתף במימון ההמונים של התביעה הזו.
אנא, כנסו לקישור הבא ותרמו לפי יכולתכם:
http://bit.ly/2HCBRgb

שלכם, אודי


אין תגובות:

פרסום תגובה