יום שני, 1 ביולי 2013

תגובה ל"אחת מתוך אחת"

בס"ד                                                                    כד בתמוז, תשע"ג
לפני מספר שבועות התחיל להתפרסם דף פייסבוק מטלטל שכותרתו "אחת מתוך אחת" (https://www.facebook.com/oneofone1?fref=ts)והוא מביא עדויות של נערות ונשים (בעיקר) על פגיעות מיניות שחוו.
חשוב לי לכתוב על התופעה של הדף הזה, אבל נראה לי דחוף יותר לכתוב כמה אמיתות שלא תמיד ידועות להדיוטות. אכתוב אותן בתמצית.

מאמינים לך!
חשוב לי לומר את זה בגלל כל מיני טוקבקיסטים שמצדדים בזכות התקיפה המינית. כן, בפועל עדיין קיים מאבק בחברה האם להשאיר את המצב שבו התקיפה המינית מותרת דה-פקטו (1% ענישה פלילית אפקטיבית) כמות שהוא, או לקדם אותו. בכל מקרה, הודות למאבק בן עשרות שנים של ארגוני הנשים, מרכזי הסיוע ועוד אנשים טובים, יותר ויותר אנשים נעשים מודעים למציאות הקשה שבה אנחנו חיים  בתחום התקיפות המיניות.

מה זו פגיעה מינית?
שימו לב שההגדרה מכוונת לתוצאה הרגשית של הפגיעה:
פגיעה מינית היא מעשה מיני שבו רצונו, כבודו ודמותו של הנפגע נרמסים על ידי הפוגע.
זוהי התנהגות מינית לא חוקית שהתרחשה באחד מן האופנים הבאים:
א) נגד רצון הנפגע, ללא הסכמה
ב) או בדרך תוקפנית
ג) נצלנית
ד) או מאיימת.
א)      כשאנו אומרים "נגד רצון הנפגע/ת" הכוונה לאו דווקא לאונס. מרגע שאישה אמרה "לא", בכל שלב שהוא, כל מה שנעשה משם ואילך הוא פגיעה. כאשר מדובר בקטינים, הגיל שבו ההסכמה שלהם קבילה מבחינה משפטית הוא 16. כך לדוגמה מורה שמנהל מערכת יחסים מינית עם תלמידים או תלמידות צעירים, גם אם הם מביעים הסכמה, עובר עבירה פלילית.
ב)      בנוגע ל"דרך תוקפנית", כאן כבר מדובר בהפעלת כוח ממשית. ועדיין אין מדובר דווקא בתקיפה בסמטה חשוכה. רוב הפגיעות ומעשי האונס, גם התוקפניים שבהם, נעשים על ידי אדם שהיה מוכר לנאנסת.
ג)       כאשר פוגע מנצל את הנפגע לצרכיו המיניים, בעוד לנפגע לא היה עניין ביחסי המין, אלא בחברות, עבודה, או אינטרס אחר, מדובר "בדרך נצלנית". כך קורה בדרך כלל בפגיעות מיניות של ילדים צעירים, כאשר הפוגע מנצל את רצונו של הנפגע לחברות, לצורך פגיעה מינית בו.
ד)      האיומים שהפוגע עלול לאיים על הנפגע הם מגוונים. זה יכול להיות איום בפיטורים מהעבודה על אישה שללא המשכורת מעבודה לא יהיה לה מה לאכול, זה יכול להיות איום של "מקובל", שמהשמיים יענישו את האישה, וזה יכול להיות פדופיל שמשביע ילדים לא לגלות את מה שנעשה ביניהם.
פגיעה מינית קשורה במצבי ניצול כוח או סמכות. הפוגע לעולם ינצל את כוחו הפיסי, או את כישוריו המניפולטיביים, שזה גם כן סוג של כוח, או את סמכותו בעבודה. פדופילים לדוגמה מעדיפים לא להשתמש בכוח, אלא באומנות הפיתוי. רק במיעוט המקרים ניצול ילדים על ידי פדופילים נעשה באלימות. אף על פי כן אנו נגדיר זאת פגיעה מינית.
התוצאה הסופית של הפגיעה היא תחושת פגיעה, השפלה, בושה ורגשות אשמה.

תחושת האשמה, או המניפולציה של התוקף
התחושות הנזכרות הן נורה אדומה עבור הנפגעות, שכן הפוגעים למיניהם הם "אלופים" ב-לגרום לנפגעות לחשוב שהן לפחות שותפות שוות למה שאירע, אולי אפילו היוזמות. שאלות כמו: "את רוצה ללטף אותי או שאני אלטף אותך" נותנות אשליה של חופש בחירה, שכתוצאה ממנו נפגעות ונפגעים יתקשו להחליט האם הם נפגעו או שיתפו פעולה. הניתוח השכלי לא ממש עוזר כאן.

התעתוע, או "כשיש ספק, אין ספק"
כאמור, תוקפים הם מניפולטיביים ברמות שלא היכרתן. הם תמיד ידאגו שלא יהיה ברור לכן עד הסוף האם זו פגיעה מינית, או שהסכמתן. תקף כאן הכלל: "כשיש ספק – אין ספק".

"החכמה של חדר המדרגות"
יש ביטוי כזה באנגלית. בחדר המדרגות, אחרי שיצאת מפגישה אתה אוכל את עצמך: למה לא אמרתי כך, למה לא עשית כך. ובכן, כל מה שלא עשיתן בזמן הפגיעה זה לא באשמתכן. עדיין לא היו לכן את הכלים לעשות את זה. האישיות שלנו הולכת ומתפתחת במהלך החיים, והיא עושה זאת מתוך ניסיון החיים שלנו, כלומר, מתוך הכישלונות שלנו. אין היגיון לשפוט את התנהגותנו בעבר על סמך הכלים המשוכללים שיש לנו היום.

טיפול
התחושות המגדירות פגיעה מינית הן האינדיקציה. אם כך את/ה מרגיש/ה, שלא לדבר על מצבים יותר חמורים של מחשבות פולשניות, מחשבות על אובדנות וסימנים של אנורקסיה – נפגעת! שווה ללכת לטיפול.
לא כל הפסיכולוגים מומחים לנושא הזה, ולכן חובה להתייעץ, לשמוע המלצות מחברות על מטפלות/ים אפקטיביות/ים.

הסודיות
לדעתי תקיפה מינית היא לא משהו שצריך לשמור בסוד. לא עשיתם שום דבר רע, והסוד עם הצורך להסתיר אותו, מכביד. ועם זאת, בחרו היטב את האנשים הטובים שלהם אתם מגלים אותו. עדיין יש בעולם נצלנים.

"אחת מתוך אחת"
הסטטיסטיקה הזו מכוונת כלפי מה שמכונה "הטרדה מינית" – המתבטאת בעיקר בדיבורים (אבל לא רק). כשעוברים לקטגוריה  של פגיעות הסטטיסטיקה קצת מתמתנת – אחת משלוש. לא מנחם במיוחד.

אתן מדהימות במאבק הזה
כשאתן לוקחות את הפגיעה למקום של מלחמה בתופעה האכזרית של תקיפות מיניות, אתן הופכות אותה למנוף להפיכת העולם למקום טוב יותר, ועם כל הכאב זה נותן לה משמעות בונה, תבורכו!

שלכם
אודי

2 תגובות:

  1. תודה רבה. אני בוכה פה בדמעות. תודה על ההכלה, ההבנה, ההרגעה. זה חשוב כל כך. תודה.

    השבמחק